Can’t Look through Your Eyes
Can’t Look through Your Eyes
“I” is a starting point. “I” as such – that an identity as such – does not exist. It can only exist in relation to others. “I” is constantly interacting with and reacting to the people and the reality which surround “I”. An “I” must involve and must be involved (Marc Colpaert)
In Can’t Look Through Your Eyes brengt MoveToMeet verschillende werelden bij elkaar, juist door toe te geven dat de werelden elkaar weliswaar kunnen naderen, maar altijd zullen blijven verschillen. Can’t Look Through Your Eyes is een poëtische solovoorstelling waarin een jonge Aziatische vrouw op de huid wordt gevolgd terwijl ze worstelt met haar interculturele identiteit. In Can’t Look Through Your Eyes worden verscheidene traditionele Aziatische dansvormen op een moderne manier met elkaar gecombineerd. Enerzijds betuigt de voorstelling respect aan historische dansvormen als de boeddhistische Dance of a Thousand Hands, waarin elke beweging een metafoor kan zijn, een deel van een eeuwenoud verhaal overlevert of symbool kan staan voor een sneeuwvlokje dat naar beneden dwarrelt. Anderzijds durft de Maleisische danseres Beh Chin Lau zich juist te ontworstelen aan het verleden, door traditionele betekenissen los te laten en te onderzoeken wat de verschillende dansstijlen voor haar zelf betekenen. Ze slaat daarbij de handen ineen met Katja Grässli, de Zwitserse choreograaf van MoveToMeet, die Beh Chin Lau meeneemt in haar wereld van theatrale en experimentele dans. Lau en Grässli zijn daarin geïnspireerd door Marc Colpaert, een Vlaamse cultuurfilosoof met een fascinatie voor Zuidoost-Azië. Het was een lezing van Colpaert die het startpunt vormde voor Can’t Look Through Your Eyes, waarin de filosoof stelde dat er zonder de ander helemaal geen ‘ik’ bestaat. Om zichzelf te definiëren interacteert de ‘ik’ juist voortdurend met de ander. Zo verging het Lau en Grässli ook: zij reisden met Can’t Look Through Your Eyes onder meer naar Zuid-Korea en Singapore en brachten daar aan de hand van hun voorstelling een discussie op gang over tradities, erfgoed en vooruitgang. Het plantte de zaden voor Where Two Seas Meet, een nieuwe voorstelling die Grässli, Lau en Colpaert gezamenlijk ontwikkelden.
The Edge Markets